Παρασκευή 7 Ιουλίου 2017

Μαξ Έρνστ

Μαξ Έρνστ | Η ιδιοφυΐα του υπερρεαλισμού & της μοντέρνας τέχνης.

Max Ernst - Μαξ Ερνστ

Γεννήθηκε το 1891 στην πόλη Μπρυλ της Γερμανίας.
Ήταν πολιτογραφημένος πολίτης των Η.Π.Α. το 1948 και της Γαλλίας το 1958.
Ο πατέρας του ήταν δάσκαλος κωφών και ερασιτέχνης ζωγράφος κάτι που κέντρισε την προσοχή του.
Το 1909 ξεκίνησε σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Βόννης σπουδάζοντας Φιλοσοφία, Ιστορία της Τέχνης, Λογοτεχνία και Ψυχολογία. Παράλληλα με τις σπουδές του ξεκίνησε τα πρώτα του σκίτσα και πορτρέτα της αδελφής του και του εαυτού του.
Υπήρξε παραγωγικότατος μιας και ζωγράφιζε ακατάπαυστα, ακόμα και όταν σαν στρατιώτης κατατάχτηκε στο γερμανικό στρατό για τον Α΄παγκόσμιο πόλεμο όπου του είχε ανατεθεί η κατασκευή χαρτών
Μετά τον πόλεμο το 1918 επέστρεψε στην Κολονία  όπου συνέβαλε ενεργά στην δημιουργία της Ντανταϊστικής ομάδας Κολωνίας.
Το 1919 στο Μόναχο γνώρισε και εντυπωσιάστηκε από το έργο του Τζόρτζιο ντε Κίρικο.
Το 1919 προσχώρησε στην Αβαν-Γκαρντ ομάδα των Εξπρεσιονιστών της Ρηνανίας
Το 1922 μετακόμισε στο Παρίσι όπου συνδέθηκε και συνεργάστηκε με τους υπερρεαλιστές σύγχρονούς του όπως ο Πωλ Ελυάρ, ο Χουάν Μιρό αλλά και ο σκηνοθέτης Λουίς Μπουνιουέλ.
 Οι Υπερρεαλιστές ή Σουρεαλιστές  πίστευαν ότι αξίζει να πειραματιστείς στη μέθοδο της αυθόρμητης-αυτόματης (μη πνίγοντας το ασυνείδητο) γραφής  στην τέχνη. Πιστεύουν ότι ο σουρεαλισμός είναι καθαρά ψυχικός αυτοματισμός με τον οποίο εκφράζει κάποιος σε κάθε μορφή τέχνης τις πραγματικές διεργασίες της σκέψης. Η σκέψη μόνη ελεύθερη χωρίς τον έλεγχο της λογικής, της τρέχουσας ηθικής και τρέχουσας  αισθητικής.
 Ο Ντανταϊσμός προηγήθηκε του Σουρεαλισμού και ήταν η εσκεμμένος παραλογισμός και η απόρριψη των κυρίαρχων μέχρι τότε ιδανικών στις τέχνες, έτσι στόχος έγινε το γκρέμισμα των παραδοσιακών αξιών στις Τέχνες. Η καλλιτεχνική τάση του Ντανταϊσμού αμφισβήτησε τις πρακτικές και την ηθική της αστικής τάξης τις οποίες θεωρούσε απαράδεκτες.
Δοκίμασε διάφορες τεχνικές στα έργα του προσπαθώντας με διάφορους τρόπους να συνδέσει τα θέματά του με το υποσυνείδητο.
Το 1925 εκδίδει τη Φυσική Ιστορία, αναφορά στον φυσικό κόσμο, χρησιμοποιώντας την τεχνική φροτάζ, αποτύπωση μιας ανάγλυφης επιφάνειας σε χαρτί τρίβοντας το μολύβι ή οτιδήποτε άλλο μέχρι να αποτυπωθεί το ανάγλυφο ή οτιδήποτε άλλο τυχαίο που θα ενεργοποιήσει την φαντασία του καλλιτέχνη. Ακολούθησαν και άλλες εκδόσεις με άλλες τεχνικές.
Χρησιμοποιούσε κατά κόρον  τα πουλιά στα έργα του τα ονόμαζε Loplop, το πουλί ήταν το άλτερ έγκο του.
Ο Β΄παγκόσμιος πόλεμος τον βρήκε στη Γαλλία όπου συνελήφθη από την Γκεστάπο, κατάφερε να δραπετεύσει και να διαφύγει στην Αμερική. Στην Αμερική οι νέοι ζωγράφοι της Νέας Υόρκης γοητεύθηκαν με τη ανορθόδοξη προσέγγιση στη ζωγραφική του.
 Το 1950 επέστρεψε  στη Γαλλία όπου έζησε έως το τέλος της ζωής του  Εκτός της ζωγραφικής ασχολήθηκε και με τη γλυπτική κυρίως  μετά το 1934 χρησιμοποιώντας αυτοσχέδιες τεχνικές όπως και στη ζωγραφική, παράλληλα υπήρξε συνεργάτης σε διάφορα έντυπα της εποχής.
Παντρεύτηκε τέσσερις φορές εγκαταλείποντας με ευκολία τη γυναίκα του και το γιο του, είχε ένα ερωτικό τρίγωνο με τον φίλο του Πωλ Ελυάρ και την Γκαλά την μετέπειτα σύντροφο και μούσα του Νταλί.
Με την ζωγραφική ασχολήθηκε και ο γιος του Τζίμι Ερνστ.
Πέθανε σε ηλικία 84 ετών το 1976  στο Παρίσι.


Ο Max Ernst. Φωτογραφία της αμερικανίδας ζωγράφου Dorothea Tanning. Ο  Max Ernst και η  Dorothea Tanning παντρεύτηκαν το 1946 σε κοινή τελετή γάμου με τον Man Ray και την Juliet Browner. 


"Οικογενειακή" φωτογραφία της ομάδας των Υπερρεαλιστών. Από αριστερά: Max Morise, Simone Breton, Paul Eluard, Joseph Delteil, Gala Eluard, Robert Desnos, André Breton, και Max Ernst (πάνω στο ποδήλατο). 


Max Ernst, Mein Vagabundieren, meine Unruhe (1991), τρέιλερ από το ντοκιμαντέρ του Peter Schamoni.

Loplop, ο άνθρωπος-πουλί, εμφανίζεται σε πολλά έργα (σχέδια, πίνακες, κολάζ, κλπ.) του Max Ernst ως το alter ego του, ή, σύμφωνα με τον ίδιο, ως το προσωπικό του φάντασμα. Αριστ., Ο Loplop προσφέρει ένα λουλούδι (1931). Βλ. One Surrealist a Day. Δεξ., Loplop, 1932. The Nahmad Collection.

L'Ange du Foyer ou le Triomphe du Surréalisme (Ο 'Αγγελος της Εστίας ή ο Θρίαμβος του Υπερρεαλισμού), έργο του 1937. Βλ. scribble, scribble, scribble...Nothing, Nothing, Nothing...

Η Παναγία δέρνει το Χριστό ενώπιον τριών μαρτύρων, του Αντρέ Μπρετόν, Πωλ Ελυάρ και του ζωγράφου (1926)
Μουσείο Λούντβιχ στη Γερμανία 

Δύο κορίτσια διασχίζουν οδηγώντας τον ουρανό (1929)

 Ο Μαξ Ερνστ με το γλυπτό του "Γοργόνα"  (1939)
Σεν Μαρτίν στο Αρντές Γαλλίας

Ο  Μαξ Ερνστ με την γυναίκα του ζωγράφο Ντοροθέα Τάννινγκ (1948)
Γλυπτά, Αιγόκερως 
Αριζόνα των Η.Π.Α.

Ο Μαξ Ερνστ στην κοινότητα Huismes στη Γαλλία (1963)

                                 Ο Μαξ Ερνστ στο εργαστήριο γλυπτικής (1965)
                                  Γαλλία


simone breton-gala eluard-max ernst-andre breton-robert desnos-paul eluard and joseph delteil-1923_

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου